• Nieuws item
  • Nieuws item
  • Nieuws item
  • Nieuws item

Uit Oost-Vlaanderen Ondernemers 2021#10: "De principes van de circulaire economie zitten historisch in ons DNA".

Midden de jaren ’60 van vorige eeuw startte familie De Jonge een sloopbedrijf op. Met handenarbeid en enkele eenvoudige hulpmiddelen brak hij schuurtjes, huizen en zelfs een kerk af. Aan ondernemerschap geen gebrek want al snel breidde hij de activiteitenportefeuille uit met aannemerswerk. Ook zijn kinderen Raoul en Marcel – die op vandaag het bedrijf leiden – zijn uit hetzelfde hout gesneden en hebben de blik continu op de toekomst gericht. Dankzij hun inzet is Sagro uitgegroeid tot een verticaal geïntegreerde groep met meer dan 250 medewerkers. Naast sloopwerk is het bedrijf onder andere ook actief in asbest- en bodemsanering, infrastructuurwerken, grondverzet, waterbouw, afvalverwerking, recycling, milieuadvies en transport.

Terminal als logistieke draaischijf

Recycleren is de rode draad door de bedrijfsgeschiedenis heen van Sagro. “Onze doelstelling bestaat erin om 99 procent van het afval een nuttige bestemming te geven. Van beton maken we bijvoorbeeld granulaat dat we opnieuw als grondstof kunnen gebruiken in onze eigen betoncentrale. Hout gaat na bewerking naar de spaanplaatindustrie. De principes van de circulaire economie zitten historisch in ons DNA”, zegt Paul van Veldhuizen, commercieel manager bij Sagro.

Intussen al 15 jaar geleden opende Sagro een terminal in Vlissingen-Oost. Het terrein in de havenzone heeft een oppervlakte van bijna 10 ha en is uitgegroeid tot de logistieke draaischijf van de groep. “Aanvankelijk gebruikten we deze site voor op- en overslag van bulkgoederen zoals kunstmest, graan en houtpellets. Dankzij onze eigen overslagkranen, wielladers en vrachtwagens zorgen we voor een vlot logistiek proces”, vertelt Paul van Veldhuizen. “We beschikken over ruime opslagcapaciteiten, zowel overdekt als in de open lucht. Naast bulkgoederen kunnen we ook containers met stukgoed behandelen.”

Ontmanteling van gasboorplatformen

Drie jaar geleden haalde Sagro een heel speciaal order binnen bij oliegigant Total Maersk. Het betekende de start van een nieuwe activiteit: de ontmanteling van gasboorplatformen. “Het is niet zo dat we helemaal van nul moesten starten”, benadrukt Paul van Veldhuizen. “Onze roots liggen nu eenmaal in de sloop en de voorbije jaren hadden we al heel wat specifieke ervaring opgebouwd in zowel civiele als industriële projecten. Onder andere bij de sloop en recyclage van een schip. De technieken en de noodzakelijke certificeringen zijn dezelfde, alleen het object is anders”.

Om stukken tot 7 à 8000 ton aan land te krijgen, moest het bedrijf wel fors investeren in een ingrijpende aanpassing van de kade in Vlissingen-Oost. Sagro deed alles in eigen beheer. Meer dan duizend heipalen met een lengte van 35 meter gingen de grond in om de 185 meter lange kade te versterken. Het werd een race tegen de klok want in de zomer van 2020 zouden de eerste stukken uit de Noordzee aankomen. Ondanks een reeks aan stormen en de uitbraak van de coronapandemie slaagden de werknemers er net op tijd in om alles klaar te krijgen.

Internationale grenzen vervagen

De ervaring met de gasboorplatformen smaakte meteen naar meer. In de Noordzee staan er ook een pak windturbines die stilaan het einde van hun levenscyclus van 25 à 30 jaar naderen. Daar schuilt een gigantisch potentieel voor Sagro. “Het is een veelbelovende markt die ons wel voor enkele uitdagingen stelt”, zegt Paul van Veldhuizen. “Met name voor de windbladen die gemaakt zijn uit glasvezelversterkt composiet materiaal bestaan er tot op vandaag nog geen kant-en-klare oplossingen. Pyrolyse is niet duurzaam en vermalen levert enkel laagwaardige toepassingen op. In samenwerking met enkele partners willen we op korte termijn een challenge opstarten om hiervoor een deugdelijke oplossing te vinden.”

Familiebedrijf Sagro is al een tijdje de internationale toer opgegaan. Zo is de aannemingstak van het bedrijf ook actief op de Belgische markt waarvoor het alle noodzakelijke vergunningen heeft. “De fusie van Zeeland Seaport met de haven van Gent is het beste bewijs dat de grenzen vervagen. Ik zie heel wat voordelen van deze operatie. Zo zijn al heel wat regels binnen de havenzone gelijkgesteld en kunnen we nu terugvallen op een groter netwerk”, besluit Paul van Veldhuizen.

Sagro.nl gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van onze websites geanonimiseerd te analyseren,
zodat we functionaliteit en effectiviteit kunnen aanpassen en advertenties kunnen tonen. Ook gebruiken we cookies
en scripts van Facebook, Twitter, LinkedIn en Google om social media integratie op onze websites mogelijk te maken.
Als u wilt u ons privacy beleid wilt nalezen klikt u op "Meer".